Víte, že koučování jako metoda pochází
ze sportovního odvětví? Za "otce koučinku" je považován
tenisový odborník Timothy Gallwey, který posunul důraz tréninku od
soustředění se na výsledek k soustředění se na cestu k němu. Jeho dílo
"Vnitřní hra" hovoří o principech, kdy jednotlivec pomocí
maximální koncentrace a nekritického pozorování klíčových momentů dokáže
klid své mysli přenést do svého těla, které nakonec podává lepší
sportovní výkony. A co si z toho máme vzít do světa kariéry a rozvoje?
Především princip cesty, koncentrace a nekritičnosti. Další
významný kouč, John Whitmore, pak přetavil tyto postřehy do
tzv. modelu GROW (česky růst). A právě ten Vám krátce
představíme.
Než se potkáte se svým vnitřním koučem (anebo i tím reálným), je potřeba
si říct, co chcete řešit, kam se chcete dostat. Jinými slovy alespoň v
hrubých obrysech si představit, co je Váš cíl. Máte? Tak si vyhraďte
minimálně 30 minut nerušeného času, udělejte si šálek dobrého čaje či
kávy a pohodlně se usaďte. Zkuste si představit, že nic není nemožné, že
máte před sebou neomezené varianty. Postupně Vás provedeme čtyřmi fázemi
rozhovoru, kde se pokuste být zvídavým nehodnotícím koučem na
jedné straně a otevřeným koučovaným na straně druhé .
- Co bych
rád/a? Čeho chci dosáhnout? (ptáme se po cíli) Za jak dlouho? Kolik?
(chceme specifikaci) Co mě k tomu vede? Co získám, když se tam
dostanu? (jsme zvědaví na motivaci) ... takže když to shrnu, mým
cílem je: ... (pokuste se napsat si konkrétní, ideálně i nějakým
způsobem měřitelný cíl)
- A teď se
podíváme na to, jak si věci aktuálně stojí. Co pro dosažení
cíle dělám? Jaké metody používám? Jak hodnotím výsledek na škále
1-10? Co mi nejvíce pomáhá, a co mě naopak odrazuje? Jaký
z toho všeho mám pocit? ... (v této fázi od sebe chtějte popisnost
a hodnocení aktuální situace)
- Ve třetí fázi je důležité množství nápadů spíše
než jejich kvalita. Co všechno bych mohl/a udělat, aby... ? Co
dalšího? Představím si neomezený rozpočet, tým, čas, co bych
udělal/a? Můžu mluvit s nejmoudřejším člověkem na světě, co by mi
poradil? Jak bych zhodnotil/a tento nápad na škále 1-10? Co chybí do
10, pokud jsem dal/a 9 a méně? Jakou radu by mi dal můj nejlepší
přítel/kolega/šéf? (sepište si list nápadů, máte? hurá, jdeme do
finále)
- Závěrečná
fáze je rozhodnutí. Takže máme tu list možností. Co chci
realizovat? Co udělám jako první? Co pak? Jaké překážky mohu na své
cestě potkat a jak se s nimi vypořádám? Kdo mi může být oporou? Co
dalšího potřebuji vzít v potaz? Když toto vše udělám, dosáhnu svého
cíle? Jak moc si na to věřím na škále 1-10? Co mi brání dát 10,
pokud jsem dal/a 9 a méně?
Asi jste pochopili, že kouč se hodně ptá
a nenechá Vás z otázky utéct. Je zvídavý, zajímá se nejen o to, co si
myslíte, ale i jak se cítíte, nicméně nehodnotí a nenabízí radu, ani
řešení. Podněcuje Vás, abyste nezakrněli a mysleli za roh, jinak,
hlouběji a nově, a to vše pak přetavili v akci, kterou bude dále a dále
rozvíjet. Toto byla malá ochutnávka koučinku, a pokud Vás zaujala a
chtěli byste svoje záměry probrat nejen ve své mysli, ale i s reálným
koučem, tak doporučujeme naše kolegy, kouče Inku, Taniu či Petra ze
vzdělávací agentury Alternation.
|