Lokalita zaměstnání, základní mzda či
zaměstnanecké benefity jsou sice podmínky, které nás zaujmou na první
pohled, ale dlouhodobě nás motivují spíše věci spojené s naším růstem a
vztahy na pracovišti. Náš Jirka si to uvědomuje, a tak jsme si s ním
popovídali na téma, jak rozvíjet vztahy s kolegy a nadřízenými. Tady je
seznam věcí, které se Jirka rozhodl aplikovat do praxe:
- Dát si
pozor na rychlé soudy a první dojmy. Doptávat se u správného zdroje
a ujisit se, že si vzájemně rozumíme, například formou parafrázování
("Chápu tedy správně, že ode mě očekáváš...?"
apod.).
- Parafrázování
má kromě ověření vzájemného porozumění i další benefity - dávám tím
najevo, že naslouchám druhé straně (bod pro budování vztahů), a také
získávám čas k promyšlení případného dalšího kroku (bod pro
vyjednávání).
- Sledovat,
zda během rozhovorů mají obě strany stejný prostor k vyjádření, dát
si pozor, ať nezahlcuji svým povídáním, ani nejsem příliš skoupý na
slovo.
- S tím
souvisí téma aktivního dialogu, tedy vyjadřování zájmu otázkami a
aktivním nasloucháním, doptáváním se apod. Ale pozor na uzavřené
otázky ("máš se?"). Otevřené otázky ("jak se
máš?") spíše rozvinou diskuzi a povedou k upevnění vztahu.
- Nedělat si
z nadřízeného jediný zdroj informací, rozvinout sítě a mít více
kolegů okolo sebe, za kterými mohu přijít pro radu. Nabídnout
kolegům protislužbu, případně nějakou pomoc navíc, v rámci které se
dostanu k dalším informacím či zajímavému projektu. Rozlišovat, komu
více vyhovuje osobní a komu emailová komunikace a ve kterých
situacích je která vhodnější.
- Jasně
sdělovat svá očekávání z vlastní perspektivy, tedy spíše než
"To bude problém, to se nedá stihnout..." říct "Budu
potřebovat více času, moje představa je..." apod. Tzv. "já
jazyk" je výborná cesta zvláště v citlivých situacích, kdy chci
sdělit něco kritického či nepřijemného a mám obavy, že se to druhé
strany dotkne.
|